Followers

Tuesday, November 22, 2011

Kenallah tanpa prejudis...

Assalamualaikum W.B.T

Kepada semua pembaca yang disayangi dan dihormati

Yang kacak-kacak, cantik-cantik belaka semuanya

Kali ini aku nak berkongsi pasal sebuah kisah.

Bersituasi seperti ini...

Aku dan teman aku bersiar-siar di suatu petang.

Sehingga aku terjumpa kelibat teman aku yang lain bersama dengan beberapa orang yang tidak aku kenali.

Kami bertegur sapa dan berborak sedikit namun aku menjeling memerhatikan reaksi temannya yang kelihatan sedikit 'blur' kat situ.

Aku menghentikan perbualan dengan menyindir rakanku dengan berkata.

"Kesian kawan kau ni ternganga dok dengar kita berbual, ko nak simpan dia jadi GF ke?"

Mereka berdua tiba-tiba tersentak dan berkata, "eh, takdelah" dengan serentak.

Barulah mula mengenalkan aku dengan mereka semua yang ada.


Pointnya di sini kawan-kawan...

Nak mendapat kawan itu mudah

Tengok sekeliling.

Bukan mudah nak pecah bendungan perasaan malu dengan seseorang..

Tapi apabila kita memegang kunci komunikasi,

Jangan sombong untuk membukakan peluang yang cerah kepada mereka yang lain.

Hey...ingat satu benda

Kau kenalkan kawan perempuan kau kepada lelaki tidak semestinya untuk 'match-mate' diorang bersama.

Bersihkan fikiran korang dengan jenis pemikiran sebegitu.

Jadilah penyumbang kepada keharmonian masyarakat.

Kalau begitu mudah bergosip untuk keburukan orang apa kata gunakan tenaga yang sama untuk mendapatkan kawan baru untuk kawan yang kita yang lain?

Tidak salah bukan?

Sebab bila kata suatu hari nanti kamu dipanggil tuhan

Mereka-mereka akan datang di hari pengebumian kamu sebagai sahabat bersama dan bukan orang asing.

Lembutkanlah lidah kamu untuk mengenalkan kawan-kawan kamu.

Ada faedahnya di masa akan datang...


No comments: