Followers

Monday, September 26, 2011

Mari bercerita mengenai HIPOKRASI

Salam sejahtera teman-teman, sahabat handai....

Korang tau kan hipokrasi / hipokrit itu ape?

Rata-rata pelosok dunia ni bijak orangnya, mesti ngerti akan perkataan ini...

Hipokrasi = Kepura-puraan

Nak habaq juga, hipokrasi juga merupakan sifat yang sangat tidak disukai bahkan boleh dikatakan badi dalam masyarakat...

Taboo in English so they say...

Nak tahu bukti?

Banyak, tengok jek la kat Facebook, Twitter, Blog...

Rata-rata mengatakan 'benci', 'menyampah' & 'meluat' dengan golongan yang hipokrit.

Dahulu, aku juga tidak terkecuali daripada ini...

Sifat buruk kan...siapa suke. Betul tak?

Setelah aku menjalani hidup yang penuh kefanaan ni, aku semakin mengerti akan sesuatu...

Sangat jarang aku berjumpa dengan golongan yang tidak hipokrit, sehingga aku sendiri tidak berani untuk mengaku diri ini tidak hipokrit.

Meh nok tanye ni...siapa berani mengaku yang dia 100% tidak hipokrit?

HIPOKRIT = PURA-PURA bukan?

Atau ada yang di antara anda yang ingin membantah dan mengatakan itu bukan maksudnya?

Aku kata aku tidak hipokrit tapi apakah yang aku lakukan apabila sebenarnya aku seorang yang serius tapi aku berpura seperti tidak...

Kepuraan aku tuh layak ke dikatakan bukan hipokrit?

Seorang pekerja yang begitu membenci bosnya, mengutuk di ruang maya...tapi depan bosnya bukan main baik?

Dan bagaimana pula dengan seorang kawan yang tidak suka akan perangai kawannya, tetapi tidak pernah menegur malahan berpura-pura kononnya menjaga hati kawannya?

Ini bukan hipokrit ke?

Semakin hari semakin sukar untuk menjauhi hipokrasi, sehingga aku memikirkan andai aku membenci golongan hipokrit, aku bakal menbenci diri sendiri...

Jadi aku memilih untuk tidak membenci sebaliknya aku hanya go with the flow....

Bagi aku semakin kita semua membenci sesuatu, semakin dekat benda itu datang kepada kita sebagai ujian....

Akhirnya kita sendiri yang malu...

Ketahuilah, apabila diperlihatkan kepada kita akan keburukan seseorang...tuhan bukan sekadar menguji mereka tetapi kita juga berada dalam lingkungan ujian-Nya...

Jangan penuhkan hidup dengan kebencian, benda ini sukar tapi boleh dicuba....

Good Luck kawan2

No comments: