Followers

Sunday, August 21, 2011

Aku Ditipu, Aku Tertipu

Dalam kesiangan hari, menempuh kehangatan mentari.

Sengatannya bagai menembusi permukaan parut di lenganku yang begitu jelas kelihatan.

Kepedihan terasa, bagai jarum mencucuk-cucuk.

Mungkin rasa dungu yang begitu pekat, aku memasang lagu indah.

Lagu cinta bak kata wanita comel molek yang memindahkannya ke kotak muzik moden zaman kini.

Aku yakin mak ayahku masih tidak berapa fasih untuk menyebutnya.

Ku hayati lirik lagu ini, aku tersenyum...

Pernah aku dengar lagu ini suatu ketika dahulu, bagaikan permainan sewaktu buaian perasaannya.

Lamunanku terhenti apabila lagu beralih kepada lagu seterusnya, sekali lagi aku menghayatinya..

Kelibat panas mentari bagaikan tak ditamu buatnya...

Tiba aku tersentak, seorang wanita cantik rupa parasnya lalu di hadapanku

Berbaju kebaya merah gelap berkasut tinggi sangat padan.

Aku senyum, dia sedar akan senyuman manisku...dia membalas.

Giginya yang tidak berapa tersusun membuatkan senyumannya nampak unik.

Pada saat itu, baru aku sedar...

Sudah lama aku hidup tidak berteman, lagu kudengar terus meresap ke jiwaku yang sepi.

Kupandang wanita itu, inginkah aku menjadikannya teman...

Lirik lagu terpapar di mataku bagaikan persembahan elektronik.

Baru aku sedar, aku ditipu dan hakikat yang lebih hebat, aku tertipu..

Lagu cinta membuatkan aku percaya hubungan kekasih itu sah, aku semakin rakus seperti pemimpin yang zalim.

Aku melakukan kekejaman tetapi atas dasar perjuangan yang palsu...

Aku bangun, genggam kotak muzik 'durjana' perlahan-lahan

Melangkah ke wanita itu, kuhulurkan kotak itu kepadanya...

"Awak suka lagu ini?"

Dia tersentak, kupasangkan lagu itu sedikit kuat...

Dia pandang ke mataku dengan lembut...ayu sungguh wajahnya.

"Janganlah kamu tertipu"

Aku senyum. Lagu itu kuperlahankan.

"Mari kita berkawan, jadi rapat dan kekal sampai ke suatu masa"

Kami bertukar senyuman dan berkenalan.

No comments: